Wednesday, May 30, 2012

Wheelylift.com doet mee aan 'WE keep on growing'


Wheelylift.com doet mee aan het project 'WE keep on growing'
Corinne Jaspers en Gabrielle Okhuizen, Wheelylift.com, behoren tot de groep van 30 vrouwelijke onderneemsters met groeiambitie die door een vrouwelijke, ervaren onderneemster de aankomende twee jaar worden gecoacht.

WE keep on growing
‘WE keep on growing’ is een initiatief van het Ministerie van Economisch Zaken, Landbouw en Innovatie, Eigenbaas en Syntens waarbij het doel is gesteld om het huidige percentage vrouwelijke onderneemsters van 35 procent te verhogen. Veel vrouwelijke ondernemers zijn innovatief, hebben ambities en willen groeien. Coaching, door ervaren ondernemers, is de manier om deze ambitieuze ondernemers verder te helpen. Aankomende twee jaar worden 30 vrouwelijke ondernemers met groeiambities gecoacht door 15 vrouwelijke, ervaren ondernemers. Alle kennis, ervaring en expertise wordt gedeeld met andere Europese landen, waar vrouwelijk ondernemerschap hoog op de agenda staat.

'WE keep on growing' heeft de volgende doelstellingen:
  • kennis en gegevens verzamelen over vrouwelijk ondernemerschap;
  • vrouwelijk ondernemerschap in Nederland een impuls geven;
  • vrouwelijk netwerk verankeren;
  • aantonen dat gecoachte vrouwelijke ondernemers een groei laten zien op effectiviteit, efficiency, winst en/of verbetering van persoonlijke vaardigheden.
Zie: www.wekeepongrowing.nl

Het traject
Onze blog is ons dagboek voor de komende twee jaar waarin wij vermelden:
A. hoe ervaren wij dit traject,
B. hebben wij de doelstellingen op economisch, maatschappelijk en innovatief vlak gehaald,
C. wat zijn onze leerelementen
D. de bijdrage vanuit onze Mentor.

1 januari 2012. De keuze uit 135 onderneemsters is gemaakt, wij zijn een van de gelukkige die deel gaan nemen aan het van ‘WE keep on growing’ traject.
12 januari 2012. Pitch training, de eerste bijeenkomst met alle andere onderneemsters. Tijdens deze ochtend kregen we van media coach Machteld Kooij een Pitch Training en konden we even kort kennis met elkaar maken.

19 Januari 2012. Pitch of Holland, we pitchen voor onze coaches. In één minuut je bedrijf presteren! Een uitdaging want hierop gebaseerd maken de coaches hun keuzes. Voor ons is het veel makkelijker om de Wheelylift letterlijk te demonstreren dan heeft men direct een beeld en gevoel bij het product maar dat was niet toegestaan. Bekendmaking van onze coach! Het wordt Heske Groenendaal van Metaglas uit Tiel. Een enthousiaste, gedreven en zeer ervaren onderneemster, actief in de industrie dus dat past helemaal bij ons.

31 januari 2012. Landelijke kick-off ‘WE keep on growing’ op het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in Den Haag. In aanwezigheid van Prinses Maxima en Minister Maxime Verhagen wordt het startsein gegeven voor het project.

Vlak voor de kick-off hebben Heske en Gabrielle nog een live interview gegeven op Radio 1 tijdens het programma “Lunch en ze hebben meegewerkt aan een korte documentaire voor de “Rijksvoorlichtingsdienst”. Het grappige is dat we enkele dagen later in onze spijkerbroek en Wheelylift blouse op de Fiets -en Wandelbeurs 2012 stonden en dat vele mensen na ons toe kwamen en zeiden uw directeur was op de radio….tja gewoon lekker met de beentjes op de grond blijven staan!

13 februari 2012. Het eerste gesprek bij Heske Groenendaal in Tiel. We vierden gelijk haar verjaardag, dus we begonnen goed met gebak vervolgens kregen wij een rondleiding door hun prachtige bedrijf Metaglas. Wij hebben meer verteld over onszelf, ons ondernemerschap en de tweeënhalf jaar historie van Wheelylift.com. Corinne en Gabrielle gaven aan dat zij graag gecoacht willen worden in het groter leren denken en meer willen leren op het gebied van financiën mede doordat zij 11 jaar GOCO de netwerkorganisatie gerund hebben met eigen kapitaal en nu te maken hebben met vreemd kapitaal om o.a. de groei mogelijk te maken. Daarnaast is Wheelylift.com een internationaal bedrijf wat toch een andere denkwijze met zich meebrengt.

29 maart 2012. We hadden Heske hard nodig en hebben ook Simone Brummelhuis (dagvoorzitster tijdens de kick-off) ingeschakeld om de problemen rondom de bank te bespreken. We waren al vanaf oktober 2011 bezig om een verruiming van ons krediet te krijgen en dit was na 5 maanden nog niet voor elkaar. We hebben de directie MKB Nederland, Directie ING en het FD ingelicht en in de wandelgangen werd al gesproken over de “case Wheelylift”. Banken willen in deze tijd 0,0% risico lopen en ondernemers lopen altijd een zeker risico anders kunnen zij niet groeien!
Uiteindelijk hebben wij een heel goed gesprek met Ruud van Dusschoten, Directeur ING Zakelijk, gehad. Tijdens dit gesprek hebben wij voor soortgelijke ondernemers een goed pleidooi gehouden en de ING geadviseerd om met MKB Nederland en private investeerders om de tafel te gaan zitten en een concept uit te werken waarin er wel krediet mogelijkheden zijn voor innovatieve, jonge ondernemingen. Ons eigenbelang de kredietverruiming is voor elkaar gekomen.

Het tweede punt wat wij met Heske hebben besproken was de passieve rol van de groothandel en vakhandel en gaven aan dat we eigenlijk voor de consumenten markt een direct kanaal willen creëren middels een webshop. Heske had net zelf deze slag gemaakt en kende een goede webwinkel bouwer waar het hele betalingsverkeer, het logistieke systeem en een marketing/verkoop tool is geïntegreerd, ze betrok gelijk haar marketing dame erbij die ons uit eerste hand hierover informeerde. Momenteel word onze webwinkel gebouwd en zal de lancering uiterlijk in de derde week van mei 2012 plaats vinden. Heske heeft ons adressen gegeven van klanten van Metaglas die ook voor ons interessant kunnen zijn en speelt alle informatie door die zij tegen komt die op ons bedrijf van toepassing is.

3 april 2012. Gabrielle en Heske hebben samen een herziende Liquiditeitsbegroting gemaakt die ook weer afgestemd is op de exploitatie begroting. Er is tevens een budgetbegroting opgesteld tot 2015. Deze hebben wij weer afgestemd met onze accountmanager en vervolgens ingediend bij de ING Bank zodat de kredietverruiming kan worden gerealiseerd.

1 mei 2012. Eerste kwartaal rapportage ‘We Keep on Growing’ traject

Economische groei
  • GOCO is verkocht per 1-1-2012 waardoor Gabrielle 5 dagen en Corinne 3 dagen (vanaf 1 juli 5 dagen) per week beschikbaar is voor Wheelylift.com.
  • De jaarcijfers van 2011 zijn bekend en hebben we een hele kleine winst geboekt in het tweede jaar van ons bestaan!
  • Er zijn 3 containers voor 2012 aan Japan verkocht, de projectenmarkt begint goed te lopen en zitten nu al op een verdubbeling van het aantal verkochte Wheelyliften t.o.v. 2011.
  • Er zijn zeer geïnteresseerde klanten uit o.a. Frankrijk, Taiwan en Canada etc. en verwachten hier in het tweede kwartaal meer over te melden.
  • We hebben de acquisitie/verkoop kwantitatieve gegevens 2010, 2011 en 2012 allemaal uitgewerkt en zien een groei in het aantal bezoekers op de website, de informatie aanvragen, en in de uitstaande offertes.
  • We hebben o.a. publiciteit gekregen in een landelijke krant van Japan, De EVD heeft iets over ons geschreven in hun interne blad en het blad Fietsmarkt vermelde ons nav een lezing die wij hebben gegeven op de Fietsmarkt in de RAI.
  • De consumentenmarkt stagneert, de groothandel en vakhandel zijn passief. We laten een webwinkel bouwen voor alle landen in Europa waardoor de tussenkanalen overbodig wordt en hopen hiermee groei in de consumentenmarkt te realiseren.
  • We hebben de productie vanuit Azië naar Nederland gehaald waardoor wij meer werkgelegenheid creëren voor Nederlandse toeleveranciers en de Sociale werkplaats.
  • Er is kredietverruiming gekomen waardoor we ook verder kunnen gaan groeien!

Maatschappelijke groei
  • We hebben de productie vanuit Azië teruggehaald naar Nederland hiermee stimuleren wij de Nederlandse economie, zoals de ingenieurs, de toeleveranciers en Sociale werkplaats en dergelijke.
  • De assemblage hebben wij heel bewust ondergebracht bij DCW, een sociale werkplaats in Enschede. In onze eerste productie run van 5000 stuks waren er gedurende de maanden maart t/m mei 2012 tussen de 5 à 20 mensen werkzaam in de assemblage. In mei, als de webwinkel gelanceerd wordt, gaat men ook de opslag en de verzending verzorgen.
  • Voor de productie van de Wheelylift hebben wij 16 Nederlandse toeleveranciers geselecteerd.
  • Wij hebben een voorlichtingsavond bijgewoond van MVO Nederland, waarin gepresenteerd werd wat wij op het gebied van onze bedrijfsvoering, productie en logistiek nog meer kunnen doen. We hadden al vanuit onze andere onderneming veel doorgevoerd o.a. navulbare cartridges,  scheiding van afval, vanaf dit kwartaal worden de facturen digitaal verstuurd, en ook sturen wij informatie aanvragen zo veel mogelijk per e-mail de informatie toe!
  • We hebben 5 studenten van de Hogeschool van Amsterdam die een project voor hun opleiding moeten uitwerken en brengen daarvoor de Engelse markt in kaart. Stagiaires zijn de werknemers van de toekomst!, dus vinden wij als dat je hun een kans moet geven om praktijk ervaring op te doen.

Innovatie groei
  • We hebben hele grote slagen gemaakt in de Wheelylift 4 zowel op innovatief, duurzaamheid als gebruiksgemak.
  1. 130 onderdelen zijn teruggebracht naar 70 onderdelen, waarvan 53 product gerelateerd.
  2. Het product bestaat alleen nog maar uit duurzame materialen.
  3. De Wheelylift is nu geschikt voor zowel binnen als buiten gebruik.
  4. Standaardisatie van het product voor zowel de consumentenmarkt als projectenmarkt (geen speciale steunen meer nodig)
  5. Standaardisatie in het product bv maar één inbussleutel 5 mm nodig in plaats van 2 inbussleutels.
  6. Doos is aangepast aan deze tijd en heeft bijvoorbeeld een QR code zodat men direct op onze website komt.
  7. Handleiding zoveel mogelijk met iconen gewerkt waardoor het eenvoudig te begrijpen is en internationaal toepasbaar.
  8. De kwaliteitscontrole is enorm aangescherpt doordat de productie in Nederland is.
  9. De eerste ontwerpen voor carrousel en mobiele fietsenstalling zijn uitgewerkt.
  • Op het gebied van Social Media hebben wij voor Twitter en Linked-in 2 uur per week een adviseur ingehuurd. De blog gebruiken wij voor het ‘We Keep on Growing’ traject.


No comments:

Post a Comment